آشنایی با انواع مختلف سبک های عکاسی

آشنایی با انواع مختلف سبک های عکاسی

عکاسی، دنیای گسترده ای دارد که به شاخه های مختلفی تقسیم بندی شده است. دنیایی در هم تنیده از ذوق و هنر که سبک های متفاوتی را شامل می شود. در ادامه قصد داریم تا شما را با ژانر ها و سبک های عکاسی بیشتر آشنا کنیم و به معرفی برخی از آن ها بپردازیم. 

آیا وقت خواندن مقاله را ندارید؟
می توانید به راحتی پادکست این مقاله را گوش دهید.

معرفی انواع سبک های عکاسی

تقریبا می توان گفت که به تعداد هر عکاس، ژانر ها و سبک های عکاسی مختلف وجود دارد اما فراموش نکنید داشتن یک دوربین تنها لازمه عکاسی نیست و شما باید با اصول پایه و اصلی عکاسی که استفاده صحیح از نورپردازی، فلشر ها، کادر بندی و … می باشد، آشنا باشید. حال در ادامه برخی از سبک های عکاسی را برای شما معرفی خواهیم کرد:

1_ ژانر عکاسی کودکان

2_ سبک عکاسی اسپرت

3_ عکاسی از جنگ

4_ عکاسی از طبیعت

5_ عکاسی انتزاعی

6_ ژانر مفهومی

7_ عکاسی به سبک ماکرو

8_ عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

9_ سبک فاین آرت

10_ عکاسی به سبک استیل لایف

11_ عکاسی پرتره

12_ ژانر مد

13_ عکاسی به سبک لنداسکیب

14_ عکاسی از دنیای حیات وحش

15_ عکاسی به سبک فوتوژورنالیسم یا همان خبری

16_ عکاسی در ژانر خیابانی

17_ عکاسی مستند

18_ عکاسی در سبک ورزشی

19_ عکاسی از دنیای نجوم

20_ عکاسی در زمینه عروسی

21_ عکاسی در طول سفر

22_ و …

هر یک از سبک های عکاسی که در بالا به آن ها اشاره شد، ویژگی های خاص خود را دارند که درباره برخی ژانر های نام آشنا بیشتر توضیح خواهیم داد.

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی

عکاسی پرتره

یکی از پرطرفدار ترین سبک های عکاسی، پرتره می باشد که تقریبا همه ما حداقل یک بار عکسی با این سبک را به ثبت رسانده ایم. در این سبک، هدف عکاسی از چهره ی انسان ها می باشد. اما خلق یک اثر زیبا و به یاد ماندنی مستلزم توجه به نکات مختلفی از جمله نورپردازی و کادر بندی و زاویه گیری مناسب عکاس می باشد. عکس پرتره شامل عکس های مختلفی از قبیل تمام قد، عکس های خانوادگی، پرسنلی و ژانر هنری و … نیز می شود. عکاس برای ثبت این ژانر از عکس می تواند از نور پردازی های نیم سایه، پروانه ای و یا رامبراند کمک بگیرد. معمولا نورپردازی به سبک نیم سایه برای پرتره های هنری، یک پیشنهاد فوق العاده می باشد. اما قطعا مهارت عکاس نیز از دیگر فاکتور هایی است که در هر زمینه ای از عکاسی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. عکسیران با سابقه ای بالا و کادری مجرب این اطمینان را به شما می دهد تا عکس هایی متفاوت و زیبا را برای شما به ثبت برساند.

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

سبک های عکاسی صنعتی به منظور ثبت عکس از بخش های مختلف یک کارخانه، تولیدی، کارگاه ها، خط تولید، محصولات کارخانه ها و… می باشد. در واقع در این ژانر، عکاس تنها ثبت کننده ی تصویر بوده و تغییر و یا بزرگ نمایی بر روی عکس انجام نخواهد داد. با رونق گرفتن فضای مجازی، سبک های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی رونق بسیاری گرفته اند. اما ممکن است این سوال مطرح شود که تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟ در عکس های سبک تبلیغی، عکاس با بزرگ نمایی کردن، همه تلاش خود را می کند تا تصویری از محصول به ثبت برساند که آن را فوق العاده تر نشان دهد و نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب نماید. تبلیغ صحیح یکی از اصلی ترین فاکتور ها برای جذب مشتری می باشد. برای مثال همه ما در فضاهای مجازی شاهد تصاویر فوق العاده ای از غذا های رستوران ها و یا فست فود ها هستیم که با دیدن آن ها ترغیب می شویم تا برای یک بار هم که شده به این رستوران ها رفته و غذاهای آن ها را امتحان کنیم.

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی

عکاسی خبری چیست؟

از دیگر سبک های عکاسی، فوتوژورنالیسم می باشد. در این ژانر، عکاس تلاش دارد تا اتفاق هایی که رخ داده است را به تصویر بکشد و معمولا عکس ها تکمیل کننده گزارش های حاصل از یک رویداد می باشند. در این سبک از عکاسی، تعهد و پای بندی به اصول اخلاقی بسیار مهم می باشد چرا که عکس های گرفته شده از صحنه باید همان گونه که هست ارائه شود و به هیچ عنوان تغییری در آن ها صورت نگیرد تا خود ببیننده قضاوت کننده اصلی باشد. خیلی از افراد به ظاهر عکاس با ثبت عکس هایی با بزرگنمایی بسیار از یک اتفاق و یا صحنه باعث می شوند تا خبر هایی اشتباه در فضاهای مجازی پخش شده و موجی از شایعه را ایجاد نماید.

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی

تبدیل فیلم های قدیمی به جدید

در حدود یک دهه است که سی دی ها و فلش ها به دنیای دیجیتال آمده و جایگزین نوار ها و فیلم های دوربین های قدیمی شده اند. همه ما از روز های مهم و باارزش زندگی خود، عکس و فیلم هایی را داریم که حالا به دلیل تغییر در نوع دستگاه های دیجیتالی، حالا دیگر قابل استفاده نیستند، اما می توان انواع فیلم های دوربین های مختلف را به دی وی دی تبدیل کرده و به راحتی خاطرات خود را بازگردانید. برای همه ما امانت داری یکی از ویژگی هایی مهمی می باشد که شاید باعث شود تا این کار ساده را به تاخیر بیندازیم. فراموش نکنید که عکسیران با حفظ اطلاعات و حریم شما، و با کیفیتی بالا، فیلم های قدیمی شما را تبدیل به دی وی دی خواهد کرد تا بتوانید بار دیگر با عکس ها و فیلم های خود خاطره بازی کنید. زمانی که به آلبوم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها سر می زنیم، عکس های قدیمی و نوستالژی را می بینیم که با گذشت زمان بخشی از آن ها پاره شده، کمرنگ شده و به طور کلی دست خوش تغییراتی شده که دیگر کیفیت قبل را ندارد. اما باید گفت که با پیشرفت دنیای عکاسی، می توان با کمک عکسیران، عکس های قدیمی و نوستالژی خود را تا حد زیادی ترمیم نمایید.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم سبک های عکاسی بسیار متنوع بوده که هر یک نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند اما در این جا سعی نمودیم تا به اختصار درباره برخی از ژانر های عکاسی توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما را با این دنیای هنری بیشتر اشنا کنیم.

سبک های عکاسی

سبک های عکاسی

نظر بذارید