کنتراست در عکاسی چیست؟ و آشنایی با انواع آن

کنتراست در عکاسی

کنتراست یکی از مهم ترین ابزارهای سبک در عکاسی است. کنتراست می تواند یک تصویر را کاملاً تغییر دهد. برای هر عکاس، استفاده از کنتراست یک مرحله حیاتی در توسعه زبان بصری او است. اما منظور از کنتراست دقیقا در عکاسی چیست و چگونه می توانید به بهترین وجه از آن استفاده کنید؟ در اینجا هر آنچه لازم است بدانید آورده شده است، پس با ما در این مقاله از عکسیران همراه باشید.

 

کنتراست در عکاسی چیست؟

کنتراست در عکاسی، تأثیری است که با برجسته سازی یک عنصر نسبت به دیگر عناصر در همان تصویر ایجاد می شود. همچنین می توانیم آن را به عنوان تفاوت بین سیاه ترین و سفیدترین لحن در تصویر تعریف کنیم. هرچه این اختلاف رنگ بیشتر باشد، کنتراست تصویر نیز بیشتر می شود.

با توجه به تعریف اول، ما می توانیم به روش های مختلف  در تصاویر کنتراست ایجاد کنیم: ترکیب رنگ های مختلف، شدت نور ها و سایه ها، اندازه های مختلف عناصر، بافت های مختلف و غیره.

 

انواع کنتراست را بشناسیم

کنتراست انواع مختلفی دارد مانند: کنتراست رنگ، کنتراست روشنایی و… . کنتراست بر وضوح و جذابیت تصویر تأثیر می گذارد؛ بنابراین شناختن آن و دانستن نحوه به کار گیری آن مهم است.

 

کنتراست تیرگی و روشنی

کنتراست روشنایی

مشهورترین کنتراست در عکاسی، کنتراست روشنایی است. این نوع از کنتراست به تفاوت روشنی و تاریکی بین عناصر مختلف تصویر اشاره دارد. البته روشنایی در همه زمینه های عکاسی مهم است، به ویژه در عکاسی سیاه و سفید. چرا؟ خیلی ساده است، به عنوان مثال بین رنگ های مختلف هیچ تضاد دیگری وجود ندارد.

اگر هر دو رنگ بسیار تاریک و بسیار روشن در یک تصویر وجود داشته باشد، پس آن یک کنتراست تیرگی و روشنی زیاد دارد، با این حال، اگر طیف وسیعی از تن ها را بین سفید و سیاه در یک تصویر مشاهده کنید، به آن کنتراست متوسط می گویند. اگر هر دو انتهای پالت رنگ وجود نداشته باشد و تصویر از رنگ های متوسط تشکیل شده باشد، کنتراست کمی وجود دارد.

کنتراست رنگ چیست

کنتراست رنگ

نوع مهم دیگر کنتراست، کنتراست رنگ است. برای استفاده صحیح از آن، باید کمی درباره تئوری رنگ بدانید. اما جای نگرانی نیست! فقط با یک نمای کلی می توانید تمرین کردن را شروع کنید.

رنگ های مکمل

در هنر، معمولاً از نموداری به نام چرخ رنگ استفاده می شود؛ که روابط بین رنگ های منفرد را نشان می دهد. با کمک این چرخه می توانید تعیین کنید که کدام ترکیبات رنگ بیشترین کنتراست را ایجاد می کنند.

به رنگ هایی که در این چرخه روبه روی هم قرار دارند، رنگ های مکمل گویند؛ مثالی از رنگ های مکمل تأثیر متقابل قرمز و سبز است.

بیشترین کنتراست رنگ، بین رنگ های مکمل رخ می دهد. چرخه رنگ شناختن آن ها را برای شما بسیار آسان می کند.

رنگ های سرد و گرم

بدون چرخه رنگ نیز می توانید کنتراست رنگی ایجاد کنید. برای انجام این کار، شما به سادگی با ترکیب کردن رنگ های سرد و گرم، کنتراست رنگی در تصاویر خود خواهید داشت. رنگ های سرد شامل: آبی، سبز و … ، رنگ های گرم: قرمز، زرد، نارنجی و غیره می باشد.

رنگ های آنالوگ

اگر به دنبال کنتراست رنگی کمی ضعیف تر از رنگ های مکمل هستید، رنگ های آنالوگ می توانند به شما کمک کنند. این نامی است که به رنگ هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند، داده می شود. اگرچه آن ها با یکدیگر نیز در تضاد هستند، اما هماهنگ تر به نظر می رسند.

سایه های مشابه

شما می توانید با ترکیبی از چندین تن از یک رنگ مشابه، به کنتراست رنگی حتی ضعیف تری نیز دست پیدا کنید. آن ها را فقط می توان با سایه زدن تشخیص داد؛ بنابراین تمرکز بیننده در کنتراست گیر نمی کند، اما نقش اصلی تصویر شما به وضوح برجسته می شود.

نکته: اگر از رنگ های مختلف زیاداستفاده نکنید، کنتراست در عکس شما بهتر ظاهر می شود. به این ترتیب نگاه بیننده به سمت تضاد خاصی معطوف می شود. از طرف دیگر، یک عکس رنگارنگ می تواند گیج کننده باشد.

کنتراست بافت

کنتراست بافت

وقتی از بافت صحبت می کنیم معمولاً به پوست درخت، پشم، سنگ یا هر عنصر با بافتی کاملاً مشخص فکر می کنیم. با این حال، از هر چیزی که عکس بگیرید دارای بافت است. می تواند نرم تر، ظریف تر، سخت تر، یا خشن تر باشد، اما همه چیز دارای بافت هستند. این امر ما را از طریق حافظه ای که از آن داریم به تصویر نزدیکتر می کند و به ما امکان می دهد لمس چیزها را از طریق تصویر احساس و تصور کنیم؛ به همین دلیل است که همیشه می گوییم بافت ها عنصر مهمی از تصاویر هستند؛ زیرا به شما امکان می دهند بیننده را به تصویر خود نزدیک کرده و از طریق این جنبه ساده با آن هم ذات پنداری کنید.

کنتراست مفهومی

کنتراست مفهومی

این نوع کنتراست با موارد قبلی بسیار متفاوت است. تصاویر کنتراست مفهومی انتزاعی تر است و به مشاهده شخصی بستگی دارد. این یک تناقض فنی و قابل اندازه گیری نیست بلکه یک تناقض مربوط به محتوا است. معمولاً یک مؤلفه قصه گویی وجود دارد. اغلب عناصر مختلفی با هم ترکیب می شوند که انتظار ندارید در یک تصویر مشاهده کنید. بسته به تصویر، این نوع تصاویر می توانند یک اثر خنده دار یا شگفت آور باشند، یا باعث شود شما به فکر فرو روید. برخی از نمونه های کنتراست مفهومی: قدیمی و جدید، بزرگ و کوچک یا مصنوعی و طبیعی است.

 

نتیجه گیری کنتراست

کنتراست ابزاری مهم و بسیار مفید برای هر عکاس است. که به ما کمک می کند تا حالات یا پیامی را به بیننده منتقل کنیم. کنتراست روشن و تاریک شناخته شده ترین و محبوب ترین است؛ اما گزینه های بسیار موثر دیگری نیز وجود دارد. در اینجا خلاصه ای از واقعیت هایی که در این مقاله آموخته اید آورده شده است:

کنتراست در عکاسی به معنای تفاوت بین عناصر مختلف تصویر است.

ممکن است در روشنایی، رنگ، ساختار یا محتوای آن تفاوت وجود داشته باشد.

کنتراست تاریک و روشن با شرایط نور موجود در تصویر و توزیع تن ها در مقیاس بین سفید و سیاه کار می کند.

تضاد های رنگی می تواند بین رنگ های مکمل، سرد یا گرم، رنگ های آنالوگ یا سایه های مشابه ایجاد شود.

تضاد های ساختاری بین اشیا با سطح یا بافت متفاوت، یا بین یک نقوش و زمینه آن ظاهر می شود، که شامل خصوصیاتی مانند: نرم، سخت، صاف، خشن، ظریف و درشت و غیره است.

کنتراست مفهومی بیشتر از نظر محتوایی است و به احساسات شخصی بستگی دارد. این بین نقوش متضاد با ویژگی هایی مانند؛ قدیمی-جدید، بزرگ-کوچک، مصنوعی-طبیعی و … بوجود می آید.

امیدوارم با  مطالعه ی این مقاله  از عکسیران متوجه اهمیت کنتراست در عکاسی شده باشید و از تمرین کنتراست های مختلف لذت ببرید! درمورد تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. آیا نکته خاصی برای خوانندگان ما دارید؟

نظر بذارید