دمای رنگ در عکاسی چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم

دمای رنگ در عکاسی

دمای رنگ مفهومی است که عمدتاً هنگام ورود به دنیای عکاسی یا سینما به گوشمان رسیده است، قبل از توضیح اینکه دمای رنگ در عکاسی چیست؟ از شما می خواهم موقعیتی را که در آن عکس گرفته اید به خاطر بیاورید، آیا رنگ صحنه ای که ثبت کرده اید متفاوت از آنچه در واقعیت با چشم خود دیده اید نیست؟ یا گرم تر ( به سمت رنگ نارنجی ) یا سردتر ( به سمت رنگ آبی ) از آنچه در واقعیت مشاهده کرده اید می باشد؛ یعنی تصویر شما دارای دمای رنگ متفاوت است. ما می توانیم این مورد را با تراز سفیدی اصلاح کنیم، که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. بیایید ابتدا با درجه حرارت رنگ  آشنا شویم:

 

دمای رنگ نور چیست؟

دمای رنگ سایه ای (رنگی) است که منابع مختلف نور دارند، به گونه ای که باعث تغییر رنگ سفید به سمت قرمز یا آبی می شود؛ به چه معنی؟ خب؛ نور، چه طبیعی و چه مصنوعی، دارای یک رنگ غالب است که به سمت قرمز (از طریق زرد و نارنجی)، یا به سمت آبی (از طریق سفید) تمایل دارد. این امر باعث تغییر رنگ در عکاسی ما می شود و رنگ سفید به عنوان سفید خالص به نظر نمی رسد، یا مایل به نارنجی یا مایل به آبی است.

دمای رنگ بر حسب درجه کلوین(K) اندازه گیری می شود، هرچه مقدار آن بیشتر باشد، نور سردتر می شود و هر چه مقدار آن کمتر باشد، نور گرم تر می شود. نور سفید در حدود 5500 کلوین در نظر گرفته می شود که نور فلاش یا ساعات مرکزی روز از آن نوع است.

نور با دمای کمتر از 5500 کلوین به تدریج مایل به زردتر خواهد شد، تا زمانی که به رنگ نارنجی و در نهایت به قرمز تبدیل شود. از طرف دیگر، نور با دمای بیشتر از 5500 کلوین به تدریج مایل به آبی تر می شود، از یک رنگ فیروزه ای به یک تن آبی تیره.

در اینجا چند نمونه از رایج ترین انواع نور ها و دمای رنگ آن ها آورده شده است:

  • نور یک کبریت: 1700 کلوین
  • نور شمع:  1850 کلوین
  • نور رشته ای یا تنگستن ( روشنایی خانگی معمولی): 2700-3300 کلوین
  • مهتاب: 4100-4150 کلوین
  • نور فلورسنت: 5000 کلوین
  • نور روز، فلاش الکترونیکی:5500-6000 کلوین
  • نور یک روز ابری: 6500 کلوین
  • صفحه تلویزیون( LCD یا  CRT): 10500-6500 کلوین
  • رعد و برق: 28000-30000 کلوین

مقایسه ی دمای سرد و گرم تصویر یکسان

تراز سفیدی چیست؟

تعادل رنگ سفید راه حل دوربین ما برای جبران سایه های غالب انواع مختلف نور است؛ آنچه تراز سفیدی انجام می دهد، جبران تناژ نوری است که دریافت کرده، و  به عکس آن را اضافه می کند، در واقع تراز سفیدی برای رسیدن به یک نور خنثی، اگر نور سرد باشد، گرما می افزاید و اگر گرم باشد سرما.

 

چگونه از دمای رنگ در عکاسی استفاده کنیم؟

واضح ترین سوالی که ممکن است از خود بپرسید این است که چگونه دمای رنگ می تواند روی عکس هایی که می گیرید تأثیر بگذارد؟ خب، اولین چیزی که باید بگویم این است که چشم انسان در تطبیق و تنظیم خود با دمای مختلف رنگ بسیار ماهر است؛ این بدان معناست که به نظر می رسد هم برای شما و هم برای اشخاص دیگر، اشیا دارای یک رنگ هستند، مهم نیست که در چه شرایطی قرار داریم، چه در آفتاب باشیم، چه در فضای باز یا زیر یک لامپ.

درحالی که دوربین های دیجیتال به اندازه ی چشم انسان سازگار نیستند و باعث می شوند اجسام بسته به نور، به رنگ های مختلفی به نظر برسند، این موضوع سبب می شود عکس ها یک تن رنگی داشته باشند که می تواند آبی یا نارنجی باشد.

حالت های پیش فرض وایت بالانس

 

دوربین های دیجیتال به شما این امکان را می دهد تا با تنظیم تراز سفیدی، دمای رنگ محیط را اصلاح کنید. امروزه اکثر دوربین های دیجیتال در فهرست خود قسمت وایت بالانس را دارند. ما می توانیم با استفاده از حالت های پیش فرض وایت بالانس در دوربین خود دمای رنگ نور را تصحیح کنیم:

حالت خودکار: حالت خودکار کمترین دقت را دارد؛ زیرا دوربین از طریق سنسور خود تفسیر می کند که چه نوع نوری در محیط وجود دارد. به طور معمول با نور های خنثی به خوبی کار می کند، اما اگر در غروب خورشید یا اتاقی با نور مصنوعی قرار بگیریم، ممکن است نتیجه خوبی به ما ندهد. تا زمانی که در قالب RAW  عکاسی می کنید، می توانید بدون ترس از این حالت استفاده کنید.

نور روز (خورشید): هنگام عکاسی در فضای باز با تابش آفتاب مفید است.

سایه: تا حدودی گرم تر از حالت ابری است و رنگ های نارنجی را به عکس اضافه می کند. برای غروب و طلوع آفتاب و مناطق سایه دار مناسب است.

ابری: در روز های ابری یا در سایه توصیه می شود. در این حالت تصاویر، تا حدی گرم تر از نور خورشید ثبت می شود.

رشته ای یا تنگستن (لامپ): این حالت مناسب زمان هایی است که از نور لامپ های تنگستن استفاده می کنید در غیر این صورت تصویر بسیار آبی به نظر می رسد.

فلورسنت: اگر عکس های شما خیلی سبز به نظر می رسند یا در زیر نور های فلورسنت هستید (معمولاً در دفاتر کار) این حالت پیش فرض تراز سفیدی را فعال کنید.

فلاش: هنگام استفاده از فلاش داخلی دوربین استفاده می شود.

 از پیش تعیین شده یا سفارشی (PRE) یا (آخرین نماد در تصویر بالا): برای یک نور خاص تنظیم می شود، معمولاً از کارت سفید یا خاکستری استفاده می شود.

کارت خاکستری و سفید

در کلوین: بعضی از دوربین ها گزینه Select Color Temperature (K) را دارند که به شما امکان می دهد مقدار کلوین را به صورت دستی تغییر دهید (به طور معمول 2500 تا 10000)

بسیاری از اوقات ما نمی خواهیم رنگ سفید واقعاً سفید باشد، اما می خواهیم دمای رنگ جذاب تری به عکس خود بدهیم. به عنوان مثال؛ در غروب آفتاب داشتن یک حالت نارنجی یا گرم جالب تر خواهد بود، در حالی که در یک عکس شب ممکن است بیشتر به داشتن یک غالب آبی یا سرد علاقه مند باشیم، به همین دلیل مهم است که از حالت های دستی تراز سفیدی نیز اطلاع داشته باشید و تنها به حالت های خودکار اعتماد نکنید. به این ترتیب می توانیم دقیقاً تعیین کنیم که عکس ما می خواهد چه دمای رنگی داشته باشد.

 

غروب آفتاب با دمای رنگ گرم

نتیجه گیری

دمای رنگ می تواند نقطه قوتی در تصاویر شما باشد به شرطی که بدانید چگونه با آن بازی کنید، یعنی نحوه تصحیح آن یا چگونگی عدم تصحیح آن؛ زیرا می تواند خلاقیت ظاهری و اصالت عکس های شما را افزایش دهد یا به شما در دستیابی به عکس هایی با ظاهری طبیعی تر و متعادل تر کمک کند.

سعی کنید با استفاده از دماهای مختلف رنگ، یک عکس یکسان بگیرید تا نتیجه را ببینید که چگونه با وجود یکسان بودن تصویر، تغییر می کنند و چه حس های مختلفی را منتقل می کنند.

امیدواریم که این مقاله از عکسیران برای شما مفید واقع شده باشد و مهم تر از همه، شما را به تمرین درجه حرارت رنگ در عکس هایتان ترغیب کند!

  1. محمدرضا آغاجری جولای 24, 2022 at 8:55 ب.ظ - Reply

    سلام
    واقعا اطلاعات مفیدی گذاشتید استفاده کردیم دست شما درد نکنه ممنون از شما مهندس عزیز

  2. نوشین شهروان می 10, 2023 at 4:43 ب.ظ - Reply

    خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که دادید

    • حسین علی ستایش ژوئن 6, 2023 at 11:59 ق.ظ - Reply

      سپاس

نظر بذارید