مدیریت رنگ در چاپ عکس های دیجیتال

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال یکی از مهمترین و حساس ترین موضوعات بعد از گرفتن عکس می باشد. عکس ها با گرفتن عکس های حرفه ای خود نقش خود را به بهترین شکل ایفا می کنند حال مهم آن است که بتوانند عکس های گرفته شده را با کنترل و مدیریت رنگ ها به مرحله چاپ برسانند و نتیجه حاصل بسیار  رضایت بخش و عالی باشد.

آیا وقت خواندن مقاله را ندارید؟
می توانید به راحتی پادکست این مقاله را گوش دهید

 

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال یکی از مهمترین چالش ها در صنعت چاپ بوده و نیاز به بررسی های بسیار بیشتری دارد که در این مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد آن توضیحات بیشتری را به شما عزیزان ارائه دهیم. در بسیاری از مواقع عکاس توانسته است به صورت حرفه ای و شاهکارانه عکس و تصویر لازم را به ثبت رسانده باشد اما مشکلی که وجود دارد در چاپ رنگی و مدیریت رنگ در این چاپ می باشد؛ که این خدمات به بهترین شکل توسط مجموعه عکسیران ما انجام می گیرد به طوری که تمام عکس ها و رنگ های آنها بسیار طبیعی و همانند عکس های موجود در حافظه دوربین می باشد؛ اما از کجا بایستی بدانیم که چه رنگی تا چه محدوده ای مورد تایید و استاندارد می باشد و آیا می توان میزان و حدود رنگ های استفاده شده را به راحتی تنظیم کرد. مدیریت رنگ بسیار موضوع سخت و مهمی می باشد که تئوری های بسیار گوناگونی را در این زمینه می توانید مورد مطالعه خود قرار دهید. کیفیت رنگ های استفاده شده، مدیریت حرفه ای رنگ ها، استفاده از پرینتر های بسیار پیشرفته و جوهر افشان های از عوامل اصلی می باشند که نقش اصلی را در چاپ عکس های دیجیتالی دارد و هر گونه نقصانی در هر کدام از این موارد بی شک تاثیر بسیار زیادی را کیفیت عکس مورد نظر چاپ شده، خواهد داشت.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

چاپ با پرینترهای رنگی

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه های اصلی عکسان می باشد. حال بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که عکس هایی که شما در مانیتور مشاهده می کنید، رنگ های ایجاد شده در این صفحه به وسیله نور بوده و شما نمی توانید این انتظار را داشته باشید که عین همان رنگ از دستگاه و پرینتر شما بیرون بیاید. چرا که بین رنگ های ایجاد شده توسط نور در مانیتور و رنگ هایی که در جوهر افشان پرینتر موجود می باشد، تفاوت اندکی با هم دارند که این اختلاف را gamut می نامند؛ اما عکاس ها می توانند با رعایت برخی از قوانین و اصول این تفاوت را به حداقل ترین حد ممکن برسانند و با کار کردی روی فضای کاری خود عکس هایی را به چاپ برسانند که انتظار آن را داشتید.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

گام های مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

در بخش قبلی گفته شد که اگر بتوانیم برخی از قوانین و مقررات را رعایت کنیم بی شک می توانیم عکس هایی را به چاپ برسانیم که از واقعیت چیزی کم نداشته باشد. از مهمترین قوانین و گام های مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          اگر قصد دارید که تصویر و عکس مورد نظر خود را در پرینترها و چاپگرهای خانگی به چاپ برسانید بایستی تصویر شما در حالت rgb باشد و به هیچ وجه آن را تبدیل به حالت cmyk تغییر ندهید. بایستی در تمام مراحل کار از ویرایش تا چاپ عکس مورد نظرتان در حالت rgb قرار بگیرد.

–          کالیبر کردن مانیتور برای مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال از مهمترین موضوعاتی می باشد که بایستی به آن توجه ویژه داشت. در هنگام چاپ نیز بایستی علاوه بر تعریف شده پرینتر باید نوع کاغذ را نیز تعریف کنید چرا که در غیر این صورت نتیجه جالبی را مشاهده نخواهید کرد که این عمل انجام شده تنظیم پروفایل پرینتر گفته می شود.

–          با تنظیم کردن گزینه های رنگ در صفحه print with preview می توانید برنامه فتوشاپ را برای کنترل بهتر رنگ ها تنظیم کرده باشید.

–          در نهایت شما می توانید نمونه عکسی که قرار است چاپ شود را در مانیتور خود مشاهده کنید و در صورتی که فرق و تفاوت چندانی با عکس واقعی نداشته باشد می توانید آن را چاپ بگیرید.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال برای چه افراد ضروری می باشد؟

توجه داشته باشید که تعریف کدهای رنگی در دستگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد یعنی کدهای تعریف شده در دوربین دیجیتالی با مانیتور و پرینتر متفاوت می باشد و شما چگونه انتظار دارید که یک عکس گرفته شد در بین این سه دستگاه متفاوت از هم جابجا شود و در آخر سر نیز نتیجه مورد نظر و دلخواه شما به وجود بیاید. مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال برای همه افرادی که با تصاویر دیجیتالی سرو کار دارند بسیار ضرور می باشد ولی برای موارد زیر بسیار مهمتر می باشد:

–          افرادی که با فرمت raw به عکاسی می پردازند.

–          افرادی که عکس های موجود در دوربین های آنالوگ را اسکن می کنند.

–          افرادی که عکس های خود را به کمک نرم افزارهای خاصی مورد ویرایش قرار می دهند همانند نرم افزار فتوشاپ

–          افرادی که با دوربین های دیجیتالی adobe rgb به گرفتن عکس می پردازند.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال امری است بسیار پیچیده و سخت که بیشتر عکاسان حرفه ای در این زمینه مهارت لازم را ندارند و این امر سبب می شود که عکس های حرفه ای آن نتیجه عالی را ارائه ندهد این در حالی است که همکاران ما در عکسیران می توانند بهترین نتیجه را به نمایش بگذارند.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

فضای رنگی: مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

فضای رنگی یکی از قسمت هایی می باشد که طراحان و عکاسان می توانید با کار در این قسمت، بتوانند به راحتی به مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال بپردازند. توجه داشته باشید که دو رنگ در سیستم دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

–          نورهای فزاینده: نورهایی که در ترکیب به سفید می رسند.

–          نورهای کاهنده: نورهایی که در ترکیب به سیاهی می رسند.

برای کار کرد در فضای رنگی بهتری این است که اول با مودهای نورهای کاهنده کار شود و سپس آن را تغییر به مودهای نورهای فزاینده کنیم. در صورتی که غیر این عمل اتفاق بیفتد بی شک در تصحیح رنگ ها دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال

نظر بذارید