فرمت RAW در دوربین عکاسی چیست؟ و مزایا و معایب آن

فرمت RAW چیست

شما نیز به عنوان یک عکاس حتماً در منوی تنظیمات دوربین خود فرمت RAW را مشاهده کرده اید،قالبی که اکثر عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند. آیا با این فرمت آشنایی دارید؟ آیا می دانید مزایای اصلی RAW در مقایسه با فرمت JPG چیست؟ در این مقاله قصد داریم همه ی ویژگی ها و مزایای آن را  مشاهده کنیم، پس در ادامه ی این مقاله همراه ما باشید:

 

فرمت RAW چیست؟

فرمت RAW یک فایل تصویری فشرده نشده است که شامل تمام داده های عکس ثبت شده توسط سنسور دوربین است. به این معنا که؛ اگر فرمت دوربین روی حالت RAW تنظیم شود، در این پرونده تمام اطلاعات تصویر بدون کم و کاست ذخیره خواهد شد، که باعث انعطاف پذیری ویرایش و کیفیت بسیار بیشتر آن نسبت به قالب JPG می شود؛ زیرا قالب JPG یک قالب فشرده شده است، یعنی؛ وقتی در قالب JPG عکس می گیرید، دوربین برای همیشه تصویر را روی کارت حافظه با فرمت JPG ثبت می کند که توسط هر نرم افزار عکاسی قابل تفسیر است. علاوه بر این؛ به طور خودکار یک سری تنطیمات مانند: کنتراست، اشباع، تعادل رنگ سفید، وضوح و غیره روی عکس اعمال می شوند که دیگر قابل حذف یا اصلاح نیستند، در این صورت عکس قابل مشاهده یا انتشار در شبکه های اجتماعی است.

فرمت RAW

از طرف دیگر، در فرمت خام این تنظیمات اعمال نمی شوند؛ اما تمام اطلاعات در پرونده ذخیره شده و ما هنگام ویرایش آن، تصمیم می گیریم که تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنیم، این آخرین مرحله یک عکس است، جایی که ما می توانیم به عنوان یک هنرمند به دید خود کمک کنیم؛ زیرا وقتی عکاسی می کنیم، آن را به نوعی در ذهن خود تصور کرده ایم و دوربین همیشه قادر به ضبط آنچه می خواهیم نیست. با این حال، با استفاده از ویرایشگر ها می توانیم برخی مناطق را برجسته کنیم، برخی از رنگ ها را برجسته کنیم؛ به طور خلاصه توجه را از قسمت های کم اهمیت منحرف کنیم. پس از پردازش فایل RAW ، باید آن را در قالب JPG یا در قالب های دیگری مانند PNG ،TIFF  و غیره ذخیره کنیم.

 

مزایا و معایب عکسبرداری در حالت خام چیست؟

عکسبرداری با فرمت RAW نسبت به JPG مزایا و معایبی دارد. ما قصد داریم در این بخش از مقاله بررسی کنیم که آن ها چه هستند؟ که به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا عکاسی با این فرمت ارزش دارد یا نه.

مزایا و معایب RAW در مقایسه با JPG

مزایای قالب RAW

کیفیت و محدوده ی رنگی بیشتر: از آنجا که توانایی ذخیره 12 یا 14 بیت (بسته به دوربین) در هر کانال  RGBرا دارد، در مقایسه با 8 بیت ( حداکثر 16.8 میلیون رنگ) در هر کانال که JPG  ذخیره می کند. این بدان معنی است که فرمت JPG از یک سیستم کدگذاری رنگی 24 بیت در هر پیکسل در مقابل کدگذاری 36 یا 42 بیت در هر پیکسل (بسته به دوربین) با فرمت RAW استفاده می کند.

فرمت خام توانایی ضبط دامنه دینامیکی گسترده تری نسبت به فرمت JPG  را دارد.

انعطاف پذیری بیشتر برای ویرایش: با قالب  RAW می توانید تقریباً همه چیز را در عکس تغییر دهید، به جز جزئیاتی مانند ترکیب بندی، ترتیب اشیا، سوژه و غیره می توانید نوردهی بیشتری به عکس بدهید، تعادل رنگ سفید را تغییر دهید، آن را گرم یا سرد کنید یا اشباع را تنظیم کنید و عکس را کاملاً مطابق سبک و سلیقه ی خود ویرایش کنید.

تفاوت RAW و JPG

 معایب قالب  RAW

فضای کارت حافظه: پرونده های RAW بسیار سنگین تر از پرونده های JPG هستند؛ بنابراین برای جلوگیری از کمبود جا باید کارت هایی با ظرفیت بالاتر داشته باشید.

فرآیند دست و پاگیر پس از تولید: عکس ها با فرمت خام برای تبدیل شدن به یک عکس تمام شده، نیاز به ویرایش و تنظیم دارند، که یک پروسه ی زمانبر است؛ بنابراین اگر وقت کافی ندارید، این قالب احتمالاً برای شما مناسب نخواهد بود.

زمان ذخیره سازی طولانی: همچنین به دلیل سایز تصاویر RAW ، زمان ذخیره سازی عکس های خام در کارت حافظه بیشتر است؛ بنابراین هنگام عکاسی در حالت پی در پی و با سرعت بالا، که گرفتن لحظه مهم ترین قسمت عکسبرداری شماست ( مانند عکاسی ورزشی)، بهتر است عکسبرداری با فرمت JPG که کوچک ترند را انتخاب کنید تا عکس های بیشتری نسبت به فرمت RAW بگیرید.

قالب RAW جهانی نیست: قالب JPG جهانی است. همه JPG ها یکسان هستند، و همه ی برنامه ها عکس های JPG را باز می کنند و به همان روش می خوانند. این در مورد تصاویر RAW صدق نمی کند؛ زیرا هر دوربین روش خاص خود را در ارائه RAW دارد. به عنوان مثال ، RAW Canon با RAW Nikon  متفاوت است. این یک مشکل سازگاری است.

اشتراک گذاری: فقط پس از پردازش پردازش در رایانه، قادر به استفاده ، ارسال ، انتشار و اشتراک گذاری خواهد داشت.

تنظیم فرمت RAW در دوربین

نام فرمت خام مطابق با هر مارک

در حالی که JPG در سونی، کانن، نیکون، لایت روم و غیره همان JPG  نامیده می شود، اما RAW نام های مختلفی دارد؛ پس بیایید ببینیم که در هر برند فرمت خام چه نامی دارد:

کانن: CR2

نیکون: NEF

سونی: SR2

پاناسونیک: RAW2

فوجی: RAF

پنتاکس: PTX

المپوس: ORF

و غیره

بنابراین اگر به پرونده ای با هر یک از این نام های عجیب و غریب برخورد کردید، دیگر می دانید چیست؟

 

جمع بندی

امیدوارم با خواندن این مقاله  از عکسیران و دیدن مثال هایی از فرمت های RAW و JPG متوجه تفاوت بین آن ها شده باشید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اگر می خواهید عکس های خود را ویرایش کنید تا آن را به سبک و تصورات ذهنی خود نزدیک کنید، بدون شک قالب خام چیزی است که به آن نیاز دارید. اما اگر ترجیح می دهید عکس  ها را ویرایش نکنید یا زمان کافی ندارید و باید آن ها را فوراً تحویل دهید، فرمت JPG برای شما مفید خواهد بود.

نظر بذارید