ترکیب عکاسی| قوانین و ترفند های ترکیب عکاسی

ترکیب در عکاسی

به عنوان یک عکاس، خواه تازه شروع کرده اید یا مدتی در این حرفه بوده اید، به اهمیت ترکیب در عکاسی پی برده اید. ترکیب بندی عکس، روشی است که شما از آن برای روایت  داستانی که در تصویر شما وجود دارد، استفاده می کنید؛ یعنی بدون ترکیب خوب، ما فقط عناصر خاصی را در یک قاب خارج از نظم خواهیم داشت. ترکیب زبان عکس های ماست. وقتی یاد گرفتیم به این زبان صحبت کنیم، دیگر بدون فکر کردن به آن صحبت خواهیم کرد.

ترکیب در عکاسی نیز مانند همه زبان ها، به قوانین و ترفندهایی نیاز دارد. اگر شنیده اید که ترکیب بندی ذاتی است و نمی توان آن را یاد گرفت، باید به شما بگوییم که این جمله اشتباه است. هنگامی که خواندن این مقاله از عکسیران را به پایان می رسانید، به دانش لازم برای ترکیب بندی مناسب عکس هایتان دست خواهید یافت، زیرا ترکیب بندی نیز مانند هر زبان دیگری قابل یادگیری است.

سر فصل های مقاله:

ترکیب در عکاسی چیست؟

چگونه می توان یک ترکیب عکاسی خوب ساخت؟

قوانین ترکیب در عکاسی

ترفندهای ترکیب عکاسی

اشتباهات رایج در ترکیب

 

ترکیب در عکاسی چیست؟

ترکیب بندی هنر شناسایی و قرار دادن عناصر در کادر برای تولید تصویری منسجم است. از طریق ترکیب، ما می توانیم یک واکنش در بیننده ایجاد کنیم. زیرا، اگرچه قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید شناخته شوند، اما حقیقت این است که قسمت عمده ای از ترکیب بر اساس احساسات است، بنابراین ترکیب بندی عکس، انتقال احساسات از طریق مکان و نحوه قرار دادن عناصر اصلی یک تصویر است.

 

چگونه می توان یک ترکیب عکاسی خوب ایجاد کرد؟

برای ساختن یک تصویر، اولین چیزی که باید در عکس شناسایی شود، مرکز توجه یا شخصیت اصلی تصویر ما است. پس از شناسایی، ترکیب بندی، ما را در قرار دادن موضوع اصلی در مکان و شکل مناسب کمک می کند تا موضوع اصلی تصویر برجسته شود. این کار از طریق آنچه ما به عنوان قوانین ترکیب می شناسیم انجام می شود. بیایید یکی یکی آنها را بررسی کنیم:

 

قوانین ترکیب در عکاسی

قوانین ترکیب در عکاسی به ما کمک می کند تا نگاه بیننده را به ترتیب و مسیری که برای برجسته کردن قهرمان یا مرکز توجه تصویر خود تصمیم گرفته ایم، هدایت کنیم.

قانون یک سوم در ترکیب عکاسی

قانون یک سوم

قانون یک سوم

مطمئناً بیش از یک بار در مورد آن شنیده اید. قانون یک سوم بر اساس قرار دادن مرکز توجه در یکی از نقاط قوت تصویر است. در این قانون، ما قاب خود را توسط دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم می کنیم که یک شبکه 3×3 حاصل می شود. از تلاقی این خطوط، نقاطی حاصل می شوند که ما آن ها را نقاط قوت تصویر می نامیم. برای آشنایی بیشتر با قانون یک سوم،توصیه می کنیم مقاله قانون یک سوم در عکاسی ما را مطالعه کنید.

 

نسبت طلایی

نسبت طلایی بر اساس یک اصل ریاضی (عدد فی) استوار است، که نشان می دهد دو مقدار در نسبت طلایی هستند، هرگاه نسبت آنها برابر با مجموع هر دو تقسیم بر بزرگترین مقدار آنها باشد. نسبت طلایی به طور مداوم در طبیعت رخ می دهد.

 

نسبت طلایی در ترکیب عکاسی

نسبت طلایی

قانون افق 

قانونی دیگر برای ترکیب بندی عکس، استفاده از قانون افق است.  این قانون بر اساس تقسیم قاب به سه قسمت افقی است. در این قانون کاری که ما برای برجسته سازی منطقه آسمان یا منطقه زمین انجام می دهیم این است که این منطقه 2 قسمت از 3 قسمت صحنه را اشغال می کند؛ یعنی اگر می خواهید آسمان را در یک تصویر برجسته کنید، اجازه دهید 2 قسمت از 3 قسمت قاب شما را اشغال کند و زمین تنها یک قسمت یا اگر می خواهید زمین را برجسته کنید، آسمان فقط 1 قسمت از سه قسمت قاب را اشغال می کند، در حالی که منطقه زمین 2 قسمت از 3 را اشغال می کند.

قانون افق در ترکیب عکاسی

قانون افق

رنگ 

رنگ یک عنصر ترکیبی بسیار قدرتمند است. دانستن چگونگی ترکیب رنگ ها یا دانستن اینکه چگونه یک رنگ خاص بر درک ما از یک تصویر تأثیر می گذارد، به شما امکان می دهد به ترکیب عکس های خود تسلط داشته باشید.

ما موارد ضروری را که باید در مورد رنگ در ترکیب عکاسی بدانید به شما می گویم:

تن های گرم: آن ها نارنجی، زرد و آجری هستند، گرما را منتقل می کنند و به نظر می رسد در قاب نزدیک تر هستند.

تن های سرد: آن ها سبز، بنفش و آبی هستند، سردی را منتقل می کنند و به نظر می رسد در قاب دور می شوند.

رنگ های مکمل: آن هایی هستند که در دایره رنگی رو در رو هستند و تضاد زیادی بین آن ها ایجاد می کنند.

رنگ های هارمونیک: آن ها رنگ هایی هستند که در کنار یکدیگر در دایره رنگی قرار گرفته اند و در کنار هم حس هماهنگی ایجاد می کنند.

پودر های رنگی رنگی به عنوان نمونه ای از ترکیب عکاسی

رنگ در ترکیب

قانون اعداد فرد

یکی از دستور العمل های ترکیب در عکاسی که به ما امکان می دهد عکس های جذاب تری بگیریم، قانون اعداد فرد است. بر این اساس، تصاویری که حاوی تعداد عجیب و غریب عناصر درون قاب هستند، از پویایی بیشتری برخوردارند. تعداد عجیب و غریب عناصر و عدم تعادل بین آن ها چشمان ما را وادار می کند تا برای بررسی رابطه بین آن ها، در قاب حرکت کنند.

در قانون اعداد فرد، عدد سه هاله ای جادویی دارد و قاب هایی با ترکیب سه عنصر، یک ترکیب جادویی است.

قانون اعداد فرد در ترکیب عکاسی

قانون اعداد فرد

تقارن  

روش دیگر برای بازی با تعادل در ترکیب های خود تقارن است. بازتاب در دریاچه ها، آینه ها یا سایر سطوح که وزن در دو طرف محور قاب به صورت متعادل توزیع شده است، در واقع ترکیب بندی با استفاده از تقارن است. تقارن حس نظم را فراهم می کند و می تواند از نظر بصری بسیار جذاب باشد.

تقارن در ترکیب عکاسی

تقارن در ترکیب

قاب های طبیعی 

قاب طبیعی یک منبع بسیار ساده است، اما قادر به ارائه نتایج بسیار جالب در عکس های شما است. اگر یک چارچوب طبیعی در مقابل خود دارید، مانند یک در، یک پنجره یا یک قوس که به شما امکان می دهد مرکز مورد نظر خود را در داخل آن قرار دهید، از آن استفاده کنید و یک قاب طبیعی به تصویر خود اضافه کنید. این کار به عمق بخشیدن به عکسبرداری شما کمک می کند و بسته به چهارچوبی که به دست آورده اید می توانید مقادیر مختلفی به صحنه اضافه کنید

 

خطوط راهنما

بعضی اوقات صحنه ای که می خواهیم از آن عکس بگیریم خطوطی دارد که نگاه ما را راهنمایی می کند. شما به سادگی می توانید از آن ها بهره ببرید و تصاویری زیبا خلق کنید. خطوط راهنما را می توانید در طبیعت و شهر ها پیدا کنید.

 

قاعده فضا

این یکی از بهترین و شناخته شده ترین قواعد کادر بندی در عکاسی است. اگر عنصری داشته باشیم که ریتم مشخصی ایجاد کند، مانند نگاه، یا جسمی که می دانیم در حال حرکت است، باید فضایی را در مقابل آن عنصر که در حال حرکت است، قرار دهیم تا حس پویایی و حرکت را به بیننده منتقل کنیم.

 

پر کردن قاب

گاهی اوقات با پر کردن قاب از موضوع اصلی و نزدیک تر شدن به سوژه عکاسی می توانیم توجه کامل بیننده را جلب کنیم. این راهی برای آشکار کرردن جزئیات  و ظرافت هایی است که معمولاً بیننده در نگاه اول به آن ها توجه نمی کند، هم چنین می توانیم بافت ها را برجسته کنیم، بر نقش ها تأکید کنیم یا احساسات را ابراز کنیم.

قاب های طبیعی در ترکیب عکاسی

قاب های طبیعی

ترفند های ترکیب عکاسی

فراتر از قوانین ترکیب، ما ترفندهای زیادی داریم که می توانیم برای خلق ترکیبات خود استفاده کنیم. در اینجا مهم ترین موارد ذکر شده است:

_ ساده سازی: در صورت تردید، کمتر بیشتر می شود. ساختن تصویری با عناصر بسیار دشوارتر از تصویری با عناصر کم است. اگر همه چیز پیچیده است، ساده کنید.

_ مرکز علاقه: همیشه این سوال را از خود بپرسید: قهرمان تصویر من چیست؟ پس از حل، تمام دانش و خلاقیت خود را برای ایجاد یک ترکیب خوب که باعث برجسته شدن آن شود، قرار دهید.

_ عمق میدان: ترکیب خوب به معنای دستیابی به تعادل کامل سوژه هایی است که در تصویر ظاهر می شوند. اما این نه تنها حاوی عناصری است که در پیش زمینه یا با فوکوس کامل ظاهر می شوند ، بلکه به صفحات مختلف عکس نیز اشاره دارد. یعنی عمق میدان و تعادل آن یکی از عناصر دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

_ اگر تصویر شما بر اساس شکل است، سعی کنید آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید؛ برعکس، هرگز صحنه ای را که از نظر رنگ پایدار است به سیاه و سفید تبدیل نکنید.

_ بازتاب ها می توانند بازی زیادی در ترکیب عکاسی داشته باشند. برای هر دو ترکیب متقارن و نامتقارن.

_ زاویه را تغییر دهید: جسور و اصیل باشید، به دنبال دیدگاه های متفاوت و جالب باشید.

_افق را مستقیم نگه دارید: اصلاح آن در ویرایش آسان است اما شما را مجبور به برش تصویر می کند.

_ قاب بندی عمودی: معمولاً چندان طبیعی نیست و بنابراین تصاویر کمتری در این قالب وجود دارد. یک بار امتحان کنید، خواهید دید که چگونه تصویر به طور اساسی تغییر می کند.

_بازی با سایه ها می تواند در ترکیب های عکاسی شما بسیار جالب باشد.

_کادربندی طبیعی هنگامی که تصویری تا حدودی مسطح داشته باشید، منبع بسیار جالبی است.

_ بازی را برای شکستن ریتم و عدم تعادل تصویر برای گرفتن عکس های مختلف انجام دهید.

قاعده فضا در ترکیب عکاسی

قاعده فضا

بیشترین اشتباهات در ترکیب

اکثر ما به عنوان یک عکاس در ترکیب بندی عکس هایمان، اشتباه کرده ایم. بهترین راه برای جلوگیری از تکرار دو باره آنها، دانستن اشتباهات می باشد. مواردی که بیشتر تکرار می شوند در اینجا وجود دارد:

_ ترکیبات متمرکز

_ مرکز  توجه نامشخص .

_ تصاویر مملو از موارد غیرقابل درک.

_ قاب های خسته کننده.

_ عمق نداشتن

 

 

سخن پایانی

اگر تا اینجا آمده اید، تبریک می گوییم، زیرا این مقاله به بهبود ترکیب عکاسی شما کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که تمرین مهم ترین چیز است، جسارت استفاده از ترکیب بندی های متفاوت برای ثبت عکس های خود را داشته باشید زیرا همانطور که گفته شد کادر های تکرار، خسته کننده اس. نظرات و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.

نظر بذارید