قانون یک سوم در عکاسی| قانون یک سوم در عکاسی چگونه استفاده می شود؟

قانون یک سوم در عکاسی

در حالی که بیشتر مهارت هایی که ما در زمینه عکاسی فرامی گیریم ماهیتی علمی دارند مانند: ISO ها، سرعت شاتر و…. اما ترکیب عکس یک هنر است، قانون یک سوم شناخته شده ترین قانون ترکیب عکاسی می باشد. قانون یک سوم که یکی از اولین چیزهایی است که یک عکاس مبتدی باید آن را به درستی یاد بگیرد، زیرا بیشتر افراد مبتدی در شروع کار خود از ترکیب بندی مرکزی که کسل کننده است، استفاده می کنند اما می توانند از قانون ثالث برای ایجاد عکس هایی متعادل و جذاب استفاده کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این قانون بیشتر آشنا کنیم و چگونگی استفاده از آن را بیاموزیم.

 

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟

این یک تکنیک ترکیب بندی است که به عکاسان کمک می کند که عکس هایی زیبا و چشم نواز خلق کنند. می توان گفت که ریشه ی قاعده ثالث به قرن هجدهم میلادی باز می گردد.

نحوه استفاده از قانون یک سوم در عکاسی به این صورت است که شما روی ترکیبات عکس خود، شبکه ای تصور کنید، به طوری که قاب عکس خود را با دو خط عمودی که قاب شما را به 3 قسمت و با دو خط افقی که قاب شما را به 3 قسمت دیگر تقسیم می کند، تجسم کنید. نتیجه این می شود که شما قاب عکس خود را به 9 جعبه کوچکتر یا یک شبکه 3×3 تقسیم کرده اید. از تقاطع دو خط افقی و دو خط عمودی، 4 نقطه ایجاد می شود که نقاط قوت یا نقاط طلایی نامیده می شود. حال سعی کنید حداقل یکی از عناصر اصلی تصویر خود را که در واقع مفهوم تصویر را می رساند، بر روی یکی از این نقاط طلایی یا در امتداد یکی از خطوط  قرار دهید. زیرا به طور طبیعی چشم بیننده بیشتر به این نقاط جذب می شود تا مرکز عکس، پس برای اینکه مخاطب شما بتواند تصویر را درک کند و با آن تعامل برقرار کند بهتر است سوژه را در این نقاط قرار دهید.

ساختار قانون یک سوم در عکاسی

بهترین راه برای استفاده از قانون یک سوم این است که شما قابلیت Grid View دوربین خود را فعال کنید، در این صورت این شبکه 3×3 در  LCD نمایشگر شما ایجاد می شود. انجام این کار یادگیری و استفاده از این قانون را بیش از هر زمانی آسان می کند. حتی دوربین های گوشی همراه نیز این قابلیت را دارند، شما می توانید با مراجعه به تنظیمات آن خطوط راهنما را با یکی از نام های: Grid Lines, Assistive Grid, Rule Of Third فعال کنید.

 

 

 

چگونگی استفاده از قانون ثالث در عکس های مختلف

گفته می شود که عکاسان وقتی می توانند عکس هایی جذاب بگیرند که” چشم خوبی” داشته باشند. اما چه مواردی یک عکس را برای بیننده جذاب می کنند؟ یکی از این موارد تسلط عکاس بر ترکیب  قانون یک سوم است، که می تواند تأثیر به سزایی در کیفیت نمونه کارهای عکاسی شما بگذارد. در ادامه می خواهیم چگونگی استفاده از قاعده ثالث را بررسی کنیم.

همانطور که متوجه شدیم قانون یک سوم پیشنهاد می کند سوژه را از مرکز قاب تصویر خارج کنید. اما سوالی که در این قسمت پیش می آید این است که از کدام یک از خطوط متقاطع و نقاط قوت باید استفاده کرد؟ پاسخ این پرسش به آنچه از آن عکاسی می کنید، بستگی دارد. اما با در نظر گرفتن چند نکته می توان بهترین انتخاب را انجام داد. بهتر است سوژه اصلی در یک سوم کادر و بقیه عناصر در دو سوم دیگر کادر قرار بگیرند. اگر سوژه ما کوچک بود بهتر است از نقاط تقاطع استفاده شود.

قانون یک سوم در عکاسی

اگر سوژه طولانی یا دراز بود، سعی کنید آن را در راستای یکی از خطوط قرار دهید.

اگر سوژه به یک جهت خاص نگاه می کند، فضای خالی را در سمتی قرار دهید که سوژه به آن جهت نگاه می کند.

قانون یک سوم در عکاسی

اگر سوژه در حال حرکت است، فضای خالی را به سمتی که در حال حرکت است قرار دهید. این امر به سوژه حس حرکت به آن جهت را می دهد و به بیننده این امکان را می دهد تا قسمتی از جایی را که سوژه به آن سمت می رود را ببیند.

قانون یک سوم در عکاسی

حال اگر تصویر ما بیش از یک سوژه داشته باشد چه باید کرد؟ قانون یک سوم عکاسی، ترکیبی انعطاف پذیر است. می توان از تمام خطوط و نقاط به صورت یک جا استفاده کرد. برای این کار خود و دوربین خود را طوری تنظیم کنید که  دو سوژه در نقاط مخالف قرار بگیرند.

قانون یک سوم در عکاسی

عکاسی مناظر

مناظر زمینه های مناسبی برای این قانون است. در عکس های مربوط به مناظر، افق جزء خطوط طبیعی در ترکیب است، بسته به دیگر اجزای ترکیب، سعی کنید آن را روی خط افقی بالا یا پایین قرار دهید. در مرحله بعد، روی موضوع عکس تمرکز کنید تا بتوانید آن را روی یکی از نقاط طلایی یا در راستای یکی از خطوط قرار دهید.

قانون یک سوم در عکاسی مناظر

عکاسی پرتره

در ابتدا به نظر می آید اجرای این قانون در عکاسی پرتره، بسیار دشوار باشد. اما همین که از قانون یک سوم برای این ژانر  عکاسی استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که پرتره ها می توانند بیشترین بهره را از آن ببرند. در این نوع ترکیب بندی به موقعیت مکانی مدل عکاسی خود در کادر عکس، فکر کنید و طوری دوربین را تنظیم کنید که بدن آن ها در راستای یکی از خطوط قرار گیرد. بنابراین صورت سوژه و به طور مشخص چشم های آن، که موضوع اصلی ترکیب است را روی یکی از نقاط طلایی قرار دهید. در عکس های پرسنلی که زیر مجموعه پرتره اند، می توان چشم ها و دهان سوژه را که موضوع اصلی قاب هستند را در امتداد خطوط یا روی نقاط قوت قرار داد.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی پرتره با گوشی موبایل

قانون یک سوم در عکاسی پرتره

عکاسی ماکرو

برای اینکه عکس های ماکرو جذاب و چشم نواز باشند، تسلط بر ترکیب بندی و ساده ترین تکنیک آن یعنی قانون یک سوم ضروری است. شما می توانید در عکس های ماکرو سوژه خود را در نقاط قوت قرار دهید یا اگر سوژه شما مسقیم است مانند ساقه گیاه می توانید در راستای خطوط قرار دهید همانطور که بالاتر گفتیم قانون یک سوم، به بهبود عکس ها کمک می کند.

قانون یک سوم در عکاسی ماکرو

در عکاسی های خبری، عروسی، ورزشی، سفر و عکاسی خیابانی نیز می توان از این قانون استفاده کرد، اما در این نوع از سبک های عکاسی استفاده از آن کمی چالش برانگیز است. زیرا در این نوع عکس ها شما باید در فرصت کوتاهی که دارید آن لحظه را به درستی ثبت کنید. پس زمان زیادی برای فکر کردن ندارید در این صورت برای اعمال این قانون باید عکاس در اجرای آن سریع عمل کند، در نتیجه از این قانون می توان در هر عکسی استفاده کرد. برای آشنایی با سبک های مختلف عکاسی می توانید مقاله: معرفی 10 ژانر محبوب عکاسی را مطالعه کنید.

 

 

قانون یک سوم در مراحل پس از پردازش

قانون یک سوم عکاسی را حتی می توان به راحتی در ویرایش تصاویر نیز اعمال کرد، کراپ کردن در واقع  استفاده  از قانون یک سوم  هنگام ویرایش عکس است. در بسیاری از برنامه های ویرایش، حتی وقتی روی ابزار برش کلیک می کنید، خطوط راهنما روی تصویر شما قرار می گیرد. این قانون می تواند به شما در جذاب کردن تصویر کمک کند. یک نکته عالی در مورد استفاده از قانون یک سوم هنگام ویرایش، این است که می توانید با آن تمرین کنید، به این صورت که تعداد زیادی از نسخه اصلی را ایجاد کنید و آنها را به روش های مختلف برش دهید و با هم مقایسه کنید، با این روش می توانید در قانون یک سوم عکاسی تجربه کسب کنید و در حین کار عکاس بهتری شوید.

 

 

آیا قانون یک سوم را می توان نقض کرد؟

قانون یک سوم در عکاسی به معنای کلمه یک قانون نیست در واقع تکنیکی برای ترکیب بندی تصاویر است. حال که این قانون را فرا گرفتید و در آن تجربه کسب کردید بهتر است از منطقه امن خود خارج شوید. تکینیک های دیگری در ترکیب بندی عکس ها، مانند نسبت طلایی، خطوط هدایتگر و … وجود دارد که می توانید با یادگیری آنها تصاویر خیره کننده و متنوعی را ایجاد کنید. ساخت تصاویر زیبا یک هنر است، نه یک علم. پس بعضی اوقات بهتر است قوانین شکسته شود. البته این را به یاد داشته باشید که برای قانون شکنی باید آن قانون را به درستی یاد بگیرید.

 

سخن آخر

در این مقاله از عکسیران حتماً متوجه شده اید که قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ این یک روش آسان برای بهبود بخشیدن به تصاویر است.  این قانون را می توان شکست و تصاویری با کادر بندی های متفاوت به وجود آورد، حال شما به عنوان یک عکاس باید به یادگیری خود ادامه دهید تا با استفاده از دانش خود  عکس هایی فریبنده بسازید.

 

 

 

 

نظر بذارید