چگونه از منابع نوری به خوبی استفاده کنیم؟

چگونه از منابع نوری به خوبی استفاده کنیم؟

در هنر عکاسی، نور اصلی ترین عامل است، چرا که اگر نور نباشد عکسی نیز نیست. چه برای دیدن و چه برای ثبت کردن ما به نور و علم استفاده از آن نیاز داریم. برای نوردهی به سوژه عکاسی انواع منابع نوری وجود دارند، از منابع طبیعی و نور محیط تا منابع مصنوعی و انواع پروژکتور ها. نورپردازی و استفاده از منابع نوری در هر محیطی نیازمند دقت به نکات مخصوص عکاسی در آن محیط می باشد. با شناخت انواع نور و منابع نوری و چگونگی استفاده از آنها، می توان عکس هایی خاص و حرفه ای گرفت. آتلیه عکاسی عکسیران با کادری مجرب در زمینه عکاسی (عروسی، نوزاد و کودک، بارداری و …) برای ثبت لحظات زیبای شما همراه شما است. در اینجا همراه ما باشید تا تمام این نکات را برای شما توضیح دهیم.

آیا وقت خواندن مقاله را ندارید؟
می توانید به راحتی پادکست این مقاله را گوش دهید

شناخت ابتدایی نور و درک انواع آن

در ابتدا برای درک درست چگونگی استفاده از منابع نوری باید درک درستی از نور در عکاسی داشته باشیم. نور همان چیزی است باعث میشود دیدن اجسام برای ما ممکن شود. در واقع تابش نور به یک جسم و بازتاب آن به چشم ما این امکان را فراهم می کند. تشخیص رنگ ها، تشخیص بعد اجسام و همه این ها از نمونه های تاثیر نور در زندگی ما هستند. زمانی که به جسمی نور می دهیم با توجه به نوع نور تابشی دو حالت ایجاد می شود. سایه های شارپ و کاملا مشخص یا سایه های محو. به حالت اول نور تند و به حالت دوم نور نرم گفته می شود.

نور نرم تصویر و سوژه را نیز نرم می کند زیرا نور در این حالت به نرمی و تعادل به جسم می تابد و نقطه خاصی را برجسته نمی کند. در پرتره های معمولی و به طور کلی عکس های حرفه ای ولی با تم معمولی نور نرم بهترین گزینه می باشد اما در مورد عکس هایی که تم های خاصی دارند و نیاز است تا برخی نکات برجسته شوند نور تند گزینه بهتری است. گروه عکسیران با احاطه کامل بر تمام این نکات عکس های به یاد ماندنی از روز های خوب شما ثبت می کند. همچنین در بخش عکاسی صنعتی نیز با نوردهی مناسب عکس های حرفه ای از محصولات شما را تحویل شما می دهند که محصول شما را به بهترین شکل نشان دهد.

منابع نوری

منابع نوری

تاثیر نور دهی در عکس ها

در هنر عکاسی به روش های مختلف می توان از نور استفاده کرد. می توان از نور طبیعی بدون هیچ ابزاری استفاده کرد یا توسط ابزار مختلف نورپردازی نور مصنوعی ایجاد کرد یا از ترکیب هر دوی آنها استفاده کرد. انتخاب نوع نورپردازی بستگی به نوع عکاسی و تاثیر نورپردازی در نتیجه کار دارد. نورپردازی به سوژه عمق می دهد، حس عکس را تغییر می دهد، میتواند یک سوژه را به چندین نوع مختلف نشان دهد، زاویه عکس را تغییر دهد و تغییرات متنوع دیگری که همه نتیجه تغییر جهت و نوع تابش نور به سوژه هستند. در نور طبیعی معمولا نوردهی به صورت متعادل است مگر در ساعت هایی که نور خورشید در زیاد ترین حالت خود است یا خورشید در زاویه ای قرار گرفته است که نور تابشی آن صرفا نقاط خاصی را برجسته می کند. در این زمان ها استفاده از معتدل کننده های برای عکاسی پرتره بهترین انتخاب است. عکسیران با داشتن تجهیزات پیشرفته در زمینه عکاسی امکان تجربه یک عکاسی آتلیه ای حرفه ای را برای شما فراهم می کند.

منابع نوری

منابع نوری

انواع منابع نوری

منابع نوری که برای عکاسی استفاده می شوند به سه دسته کلی تقسیم می شوند. منابع طبیعی، منابع موجود محیط و منابع مصنوعی. نور طبیعی همان نور خورشید است و برای عکاسی در روز به راحتی می توان از آن استفاده کرد و عکس هایی زیبا و طبیعی ایجاد کرد. اما مشکلی که هست این است که نور خورشید در همه جا و همه زمان در دسترس نیست و نیاز است که گاهی از منابع نوری دیگر استفاده کرد. زمانی که عکاسی در شب یا داخل استودیو داریم ناچاریم از منابع نوری مصنوعی و یا موجود در محیط استفاده کنیم. منظور از منابع نوری موجود در محیط، چراغ ها و منابع روشنایی معمول است که در همه اماکن موجود هستند. گاهی برای عکاسی و طبیعی تر بودن عکس از نورپردازی اضافه استفاده نمی کنیم و صرفا از نور موجود در محیط استفاده می کنیم. اما زمانی که نور محیط کافی نباشد باید از منابع نوری مصنوعی استفاده کرد. پروژکتور ها، فلش های ایستای استودیویی و فلش های متحرک که بر روی دوربین ها نصب می شوند از نمونه های این منابع مصنوعی هستند.

منابع نوری

منابع نوری

تاثیر استفاده از منابع نوری

استفاده از این منابع نوری ذکر شده در بالا باید به نحوی باشد که عکس را مصنوعی جلوه ندهد. زاویه درست تابش، شدت مناسب تابش، استفاده به جا از معتدل کننده ها یا پخش کننده برای نرم کردن تابش نور و همه این موارد از مواردی هستند که هنگام کار با منابع نوری باید به آنها توجه شود تا عکس نهایی یک اثر هنری تمام عیار چشم نواز باشد نه یک ترکیب اشتباه از نور و رنگ و زاویه. تابش متعادل و استفاده از نور نرم، عکس را نیز نرم می کند و تا حد زیادی از نواقص عکس را می پوشاند. در عکاسی صنعتی که هدف نشان دادن جزئیات محصول است استفاده از نور تند ولی به نحو متعادل می تواند یک نتیجه عالی به همراه داشته باشد. در عکس های پرتره نیز بهترین کار در وهله اول استفاده از نور طبیعی و نور محیط و سپس در صورت نیاز استفاده از منابع نوری مصنوعی است. گروه عکسیران با داشتن دانش و تجربه در زمینه عکاسی و نمونه کار های متنوع که نشان از اعتماد شما به تیم ما برای ثبت ابدی خاطراتتان است، یک خاطره خوش از عکاسی را برای شما تضمین می کند.

منابع نوری

منابع نوری

نکات عکاسی در استفاده از منابع نوری

برای ثبت تصاویر به بهترین شکل ممکن علاوه بر استفاده از منابع نوری مناسب نیاز است تا با برخی دیگر از نکته های عکاسی که بیشتر مربوط به تنظیمات دوربین برای استفاده از نور است آشنا شویم. ایزو و سرعت شاتر دو نکته ای هستند که باید در تنظیمات دوربین به آنها توجه کرد. سرعت شاتر به سرعت باز و بسته شدن دریچه دوربین برای ثبت عکس گفته می شود. هر چه این سرعت پایین تر باشد دریچه با ریتم کند تری بسته می شود و به همین خاطر نور بیشتری جذب می شود. در نتیجه در مورد اجسام متحرک سرعت شاتر پایین باعث ایجاد دنباله ای از نور می شود و برای این سوژه ها باید از سرعت شاتر بالا استفاده کرد تا حرکات لحظه ای ثبت شوند. ایزو نیز میزان حساسیت دوربین به نور را مشخص میکند. هر چه مقدار ایزو افزایش یابد نور بیشتری در تصویر دیده می شود و برای محیط های کم نور عدد ایزوی بیشتر مناسب است اما در عین حال افزایش ایزو به عکس نویز می دهد و از کیفیت عکس کم می کند. تنظیم درست ایزو و سرعت شاتر در کنار استفاده درست از منابع نوری یک اثر هنری ایجاد می کند.

منابع نوری

منابع نوری

منابع نوری

منابع نوری

نظر بذارید