چگونه عکس‌ با پس‌ زمینه محو و بوکه دار بگیریم

چگونه عکس‌ با پس‌ زمینه محو و بوکه دار بگیریم

یکی از جلوه های جذاب و پر طرفدار در عکاسی و به ویژه در عکاسی پرتره، استفاده از تکنیک بوکه در عکاسی و یا همان گرفتن عکس با پس زمینه محو است. گرفتن عکس با پس زمینه محو یکی از روش هایی است که به کمک شما می آید تا عکس های حرفه ای تری بگیرید. این تکنیک بیشترین کاربرد را در عکاسی پرتره دارد. زیرا با جدا کردن سوژه از پس زمینه صحنه، تمرکز بیننده را به سمت سوژه متمرکز می کند. اگر دوست دارید تا استفاده از این تکنیک را یاد بگیرید با عکسیران همراه باشید تا در ادامه در رابطه با آموزش گرفتن عکس با پس زمینه محو کمی بیشتر صحبت کنیم  اما پیش از آن لازم است تا کمی بیشتر از عکاسی بدانید.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

آیا وقت خواندن مقاله را ندارید؟
می توانید به راحتی پادکست این مقاله را گوش دهید

 

آشنایی با برخی مفاهیم مهم در عکاسی

عکاسی دو جنبه دارد. جنبه هنری و جنبه فنی. برای اینکه بتوانید یک عکس خوب بگیرید، علاوه بر اینکه باید دید هنری داشته باشید و اصول ترکیب بندی و انواع کمپوزیسیون را بدانید، لازم است تا با دوربین و تکنیک های فنی عکاسی نیز آشنا باشید.  اگر بخواهیم جنبه فنی در عکاسی را خیلی کلی بیان کنیم، برای اینکه یک عکس گرفته شود، سه چیز را باید در دوربین تنظیم کنیم. سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو. تنظیم این سه مورد برای شرایط مختلف عکاسی متفاوت است. یکی از این شرایط وقتی است که تصمیم به گرفتن عکس با پس زمینه تار داشته باشیم.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

مفهوم عمق میدان یا همان محدوده وضوح عکس

یک مفهوم بسیار مهمی که در عکاسی و به طور خاص در گرفتن عکس با پس زمینه محو وجود دارد، مفهوم عمق میدان است. عمق میدان در واقع به محدوده ای از عکس که از وضوح خوبی برخوردار است گفته می شود. وقتی تصمیم به گرفتن عکس با پس زمینه محو داریم، باید عواملی را که بر عمق میدان عکس تاثیر می گذارند را بشناسید و آن ها را برای رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی گرفتن عکس با پس زمینه محو تنظیم کنید.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

تاثیر مستقیم لنز بر روی کیفیت جلوه‌ی بوکه در عکاسی

اینکه از چه لنزی در عکاسی استفاده می کنید تاثیر اصلی را بر روی گرفتن عکس با پس زمینه مات دارد. حداقل و حداکثر فاصله کانونی و همچنین کمترین و بیشترین درجه دیافراگم از جمله مهم ترین خصوصیاتی هستند که در لنزهای مختلف متفاوت است.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

دیافراگم و تاثیر آن بر روی گرفتن عکس با پس زمینه محو

دیافراگم روزنه ای درون ساختمان دوربین است که باز و بسته شدن آن مقدار نور مناسبی که باید از لنز عبور کند را تنظیم می کند. درجه دیافراگم ها از طریق اعداد مشخص می شوند. f/1.4 بازترین درجه دیافراگم و f/32 بسته ترین درجه دیاگرام است که می توان مقدار آن را با استفاده از حلقه دیافراگم در روی بدنه دوربین تنظیم نمود.

به طور کلی کارهای مهم دیافراگم، تنظیم نور و تاثیرگذاری در عمق میدان وضوح عکس می باشد. هرچه لنز شما f-number کمتری به شما بدهد، امکان عکاسی با جلوه بوکه بهتری در اختیارتان قرار می دهد. چرا که هرچه در عکاسی از دیافراگم های بازتری استفاده کنید، عمق میدان وضوح عکس شما کم تر و هر چه از دیافراگم های بسته تری استفاده کنید عمق میدان وضوح  عکس زیادتر خواهد بود. پس در دیافراگم های پایین تر که دریچه دیافراگم باز و عمق میدان وضوح عکس پایین است، می توانید عکس های بوکه دار بگیرید. همچنین می توان نتیجه گرفت در نورهای بسیار شدید که از دیافراگم های بسته تر استفاده می شود، از عمق میدان وضوح بیشتری در عکس برخوردار هستیم و در چنین شرایطی از طریق تنظیم دیافراگم نمی توان به عکس با پس زمینه محو دست پیدا کرد. برای گرفتن عکس های بوکه دار در چنین شرایطی بهتر است دیافراگم را تا جای ممکن باز نگه داشت و نوردهی را با تغییر درجه سرعت شاتر و ایزو تنظیم نمود.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

تاثیر فاصله کانونی بر روی گرفتن عکس های بوکه دار

به طور کلی اگر از لنز استاندارد 50mm استفاده می کنید بهتر است بدانید که زاویه دید این لنز مانند زاویه دید انسان است و به خودی خود تاثیری بر نتیجه عکاسی برای گرفتن عکس های بوکه دار ندارد. در این صورت برای گرفتن نتیجه بهتر در گرفتن عکس با پس زمینه محو، نزدیک شدن به سوژه یا به عبارتی فاصله ی زیاد سوژه با پس زمینه علاوه بر تنظیم دیافراگم می تواند کمک کننده باشد. لنزهای واید انگِل که فاصله کانونی آن ها کمتر از 50mm است، عمق میدان وضوح عکس را زیاد می کنند. در مقابل لنزهای تله فوتو که فاصله کانونی آن ها بیشتر از 50mm است باعث کم شدن عمق میدان وضوح عکس می شوند. اگر از لنزهای زوم که یک بازه از زاویه دید تله تا واید را در اختیارتان قرار می دهند استفاده می کنید، می توانید برای گرفتن عکس با پس زمینه محو، بر روی سوژه خود تا جای مناسب زوم نموده و پس از انجام وضوح سازی آنرا قفل نموده و مجددا به زاویه دید مد نظر خود برای گرفتن عکس بازگردید. این حالت مانند حالتی است که با لنز استاندارد به سوژه خود نزدیک می شدید. با این تفاوت که شما می توانید از سوژه هایی که امکان نزدیک شدن به آن ها را ندارید نیز عکاسی کنید. پر واضح است که لنزهای واید انگِل و لنزهای زوم در حالت واید امکان عکاسی با جلوه بوکه را به ما نمی دهند و این کار بسیار مشکل خواهد بود.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

آسان ترین روش برای گرفته عکس های بوکه دار

شما در دوربین عکاسی قابلیت جالبی دارید که می تواند بسیار کمک کننده باشد سریع ترین و ساده ترین روش برای گرفتن عکس با پس زمینه تار این است که تنظیمات دوربین خود را بر روی تنظیم دستی  دیافراگم قرار دهید. چون شما احتمالا دریچه دیافراگم را برای کم کردن عمق میدان به مقدار زیادی باز کرده اید و نور زیادی از لنز شما عبور می کند، پس دوربین با زیاد کردن سرعت شاتر و کم کردن ایزو، این نور زیاد را جبران می کند تا در نهایت عکس شما علاوه بر اینکه پس زمینه مات دارد، نور مناسبی نیز  داشته باشد.

گرفتن عکس با پس زمینه محو

گرفتن عکس با پس زمینه محو

به طور کلی برای اینکه نحوه گرفتن عکس با پس زمینه محو را به خوبی یاد بگیرید، لازم است تمرین کنید. دوربین خود را بردارید و با توجه به مطالبی که یاد گرفتید شروع به عکاسی کنید. حتی اگر تمام روز نتوانستید به خروجی دلخواهتان برسید باز هم نا امید نشوید. با کمی تمرین کاملا به دوربین خود و مطالبی که آموختید مسلط خواهید شد و بهترین عکس های بوکه دار را خواهید گرفت. بد نیست بدانید که برای رسیدن به عکس با پس زمینه مات از فتوشاپ نیز می توانید استفاده کنید.

  1. داود کاظمی آگوست 18, 2021 at 1:32 ق.ظ - Reply

    خیلی مقاله کاربردی بود ممنون

    • فاطمه علیزاده آگوست 21, 2021 at 8:33 ب.ظ - Reply

      سلام، خوشحالم که براتون مفید بوده.

  2. سیروس ژانویه 21, 2022 at 9:13 ب.ظ - Reply

    عالی بود ممنون از توضیحات تون

    • حسین علی ستایش ژانویه 25, 2022 at 1:42 ب.ظ - Reply

      سلام، خوشحالم راضی بودید.

نظر بذارید