نکات عکاسی پانوراما با گوشی

عکاسی پانوراما با گوشی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دوربین بسیاری از گوشی های هوشمند دارای حالت پانوراما هستند، که به شما امکان عکاسی پانوراما با گوشی را می دهد. ما قصد داریم در این مقاله نکات و ترفند های را بگوییم تا بتوانید عکس پانورامای گرفته شده با تلفن همراه خود را از قابل قبول به شگفت انگیز تبدیل کنید؛ پس با ما همراه باشید:

عکاسی پانوراما از بام شهر

آشنایی با عکاسی پانوراما

عکس های پانوراما در واقع تصاویری است که اجازه می دهد قسمت بیشتری از یک صحنه از یک تصویر معمولی قابل ارزیابی باشد. راز این نوع عکس ها نسبت قاب آن است؛ که به لطف نسبت های کشیده آن، یعنی اینکه  عرض عکس ها بسیار بیشتر از ارتفاع آن هاست، این نوع عکس ها برای چشم انسان بسیار خوشایند هستند.

دستیابی به این نوع عکس ها با گوشی، کار چندان دشواری نخواهد بود، اگرچه مانند هر تکنیکی اسرار خاص خود را دارد.

 

چگونه می توان با حالت پانورامای تلفن همراه خود عکس گرفت:

دوربین تلفن خود را باز کنید و آن را در حالت پانوراما (یا Pano ) قرار دهید.

تلفن را برای یک چشم انداز افقی یا به صورت افقی برای یک چشم انداز عمودی نگه دارید.

کاربران آیفون می توانند برای تغییر جهت پانوراما، روی پیکان ضربه بزنند و کاربران اندروید می توانند بدون تعیین جهت خود به چپ یا راست حرکت کنند.

برای شروع نمای پانوراما، روی دکمه شاتر ضربه بزنید.

تلفن را برای گرفتن صحنه دلخواه حرکت داده و تا آنجا که ممکن است ثابت نگه دارید.

بعد از اتمام کار، روی دکمه شاتر ضربه بزنید تا تمام شود. اگر هنگام گرفتن عکس پانوراما به انتهای خط ( جعبه ای که روی تلفن شما نمایش داده می شود) ، برسید، ممکن است به طور خودکار عکس گرفتن را متوقف شده و آن را ذخیره کنید.

 نکته: پیچیده ترین و مهم ترین قسمت در گرفتن عکس های پانوراما ثابت نگه داشتن تلفن و حرکت با سرعت مناسب است؛ زیرا حرکات نادرست منجر به ایجاد قسمت های دندانه دار و سیاه می شود که لبه های پانورامای شما را پاره می کند. هدف یک حرکت مستمر و ثابت است.

عکاسی پانوراما با گوشی از کوه ها

 ترفندهایی برای دستیابی به پانورامای عالی با گوشی

مکان مناسب را انتخاب کنید

با اینکه تقریباً در هر جایی می توانید عکس پانوراما بگیرید، اما همه مکان ها برای یک عکس پانورامای خوب، ایده آل نیستند. اگر کمی زمان بگذارید و در فضای اینترنت جستجو کنید، خواهید دید که این نوع عکس ها اکثراً برای به تصویر کشیدن مناظر استفاده می شود.

پس، مهم است که بدانیم چگونه مکانی را که می خواهیم عکس بگیریم را به خوبی انتخاب کنیم؛ بنابراین وقتی یک منظره، برخی از ساختمان های بلند یا یک صحنه را می بینیم که فکر می کنیم خوب به نظر می رسد، مهم این است که به فکر پانوراما باشیم. این بدان معناست که ما باید در نظر بگیریم که یک نمای پانوراما قسمت بیشتری از تصویر را از دید ما پوشش می دهد؛ پس باید سر خود را کمی به راست و چپ بچرخانید. آیا همه آن عناصری که در حاشیه میدان دید شما ظاهر می شوند، ارزش افزودن دارند؟  اگر چنین است، تبریک می گویم، به نظر می رسد که شما یک سناریو عالی دارید.

قبل از شروع عکاسی پانوراما با گوشی از چشم انداز مد نظر، اطمینان حاصل کنید هنگام انجام کار، هیچ چیز یا هیچ کس از مقابل لنز دوربین شما رد نمی شود؛ زیرا گرفتن عکس های پانوراما در شرایطی که تعداد زیادی از سوژه ها یا اشیاء در جلوی لنز حرکت می کنند، فقط کار شما را دشوار می کند.

نکات عکاسی پانوراما با گوشی

مراقب طول پانوراما باشید

کاملاً معمول است که ما می خواهیم کل منظره یا صحنه ای را که در تصویر فکر کرده ایم ثبت کنیم، اما واقعیت این است که این نوع عکس ها بسیار طولانی و کاملاً مسطح خواهند بود. این موضوع اساساً به این دلیل است؛ که هرچه میدان دید طولانی تر باشد، تصویر ریزتر خواهد بود. بنابراین ایده بدی نیست که کمی طول پانورامای خود را برای دستیابی به بهترین تصویر ممکن کاهش دهید.

 

ترکیب تصویر کلیدی خواهد بود

بعضی اوقات آنقدر روی خود پانوراما تمرکز می کنیم که به ما این احساس را می دهد که تصویر فقط با واقعیت ساده پانوراما بودن پشتیبانی می شود. اما هیچ چیز فراتر از حقیقت نیست، که ترکیب در پانوراما نیز برای داشتن یک تصویر خوب، کلیدی است. به همین دلیل نکاتی را برای یادآوری در اختیار شما قرار می دهم:

در پانوراما مرکز توجه خود را مشخص کنید.

از قانون یک سوم استفاده کنید.

یک عنصر انسانی اضافه کنید.

با تقارن بازی کنید.

با رفلکس بازی کنید.

علاوه براین؛ امکان گرفتن عمودی این نوع تصاویر نیز وجود دارد، پس حتما امتحان کنید.

عکس پانوراما

تلفن را به طور مناسب نگه دارید.

نگه داشتن مناسب موبایل برای گرفتن عکس های پانوراما ضروری است. این کار را با دو دست و با وضعیت بدن راحت و متعادل انجام دهید، بنابراین بهترین نتیجه را خواهید گرفت. با این حال، اگر لوازم جانبی مانند گیمبال یا سه پایه برای گوشی هوشمند خود داشته باشید که بتواند متناسب با نیازهای شما تنظیم شود، بدیهی است که بهترین راه حل می باشد؛ با این کار، شما می توانید یک نقطه ثابت را هدف بگیرید و صاف حرکت کنید، بنابراین از لرزش های احتمالی یا حرکت ناخواسته جلوگیری می کنید.

نظر بذارید