نحوه تمیز کردن لنز دوربین

تمیز کردن لنز دوربین

تمیز بودن لنز دوربین شما بر کیفیت تصاویر تأثیر می گذارد، به همین دلیل تمیز کردن دقیق لنز دوربین باید یکی از عادت های مهم شما به عنوان یک عکاس باشد، اما این یک شمشیر دو لبه است؛ زیرا اگر لنز های خود را بیش از حد تمیز یا مرتباً تمیز کنید، خطر خراشیدن لنز را دارید. در این مقاله از عکسیران به طور خلاصه نحوه مناسب تمیز کردن لنز های دوربین را بیان کنیم، پس همراه ما باشید.

 

 چه زمانی باید لنزها را تمیز کنم؟

زندگی خود را پیچیده نکنید. لنز دوربین شما بسیار حساس است؛ زیرا  تمیز کردن لنز به طور مکرر و غیر ضروری می تواند بیش از محافظت از آن به آن آسیب برساند. توصیه ما این است که آن را فقط در صورت لزوم تمیز کنید.

 نحوه صحیح تمیز کردن لنز دوربین

 پیشگیری بهتر از درمان است

فیلترهای UV در بازار وجود دارد که می توانید برای محافظت از لنز در برابر گرد و غبار و خط و خش از آن ها استفاده کنید. این فیلترها در اندازه های مختلف وجود دارند، و شما می توانید برای هر یک از لنز های خود یکی داشته باشید.

خوبی این فیلتر ها این است که هر زمان که مجبور شوید لنز خود را تمیز کنید، این کار را بر روی فیلتر انجام می دهید؛ بنابراین از سالم ماندن شیشه لنز اطمینان حاصل می کنید. گاهی اوقات می ترسیم که پارچه باعث خراشیدن لنز شود. با استفاده از فیلتر، بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد این است که شما فیلتر را خراشیده اید، که همیشه می توانید آن را با هزینه بسیار کمتری نسبت به لنز تغییر دهید.

 

بهترین راه برای تمیز کردن لنز های دوربین

مرحله 1: برای از بین بردن گرد و غبار از دمنده استفاده کنید.

اولین کاری که باید انجام دهیم حذف ذراتی است که می توانند روی سطح لنز وجود دارند که در صورت مالش روی آن می توانند باعث خراش هر یک از عناصر لنز شوند. برای از بین بردن این ذرات، لنز را با یک دست و دمنده را با دست دیگر نگه می داریم، زاویه دمنده با لنز 45 درجه باشد و از مرکز به سمت لبه ها می دمیم. اگر می خواهید لنز خود را تمیز کنید، از دمیدن هوای ریه های خود روی آن خودداری کنید. بزاق شما می تواند لنز را مرطوب کند. مطمئن ترین راه استفاده از دمنده برای از بین بردن هرگونه گرد و غبار و باقی مانده است.

دمنده برای تمیز کردن گرد و غبار لنز

 مرحله 2: از برس نرم استفاده کنید

اگر یک دمنده کافی نیست و هنوز برخی ذرات روی لنز وجود دارند، جای نگرانی نیست! شما می توانید از برس تمیز کننده لنز استفاده کنید، اما ما یک برس با مو های نرم و نازک را توصیه می کنیم، که با آن لنز آسیب کمتری خواهد دید. حرکات دایره ای نرم و بدون فشار را از داخل به بیرون، مکرراً انجام دهید.

به خاطر داشته باشید برس ها می توانند بسیاری از مواد غیر ضروری را جذب کنند، سعی کنید موهای برس را با دستان خود لمس نکنید؛ زیرا ممکن است چربی انگشتان دست شما هر چند ناچیز به لنز منتقل و باعث لک روی آن شود.

برس تمیز کننده لنز

مرحله 3: از پاک کننده لنز دوربین استفاده کنید

استفاده از تمیز کننده لنز دوربین آخرین چاره است؛ زیرا واقعاً نمی خواهید خطوطی ایجاد کنید. اکثر محلول ها مبتنی بر الکل هستند و اگر فقط از یک یا دو قطره استفاده کنید، احتمالاً رگه هایی از خود روی لنز نشان نخواهند داد.

توجه داشته باشید که پاک کننده را مستقیماً روی لنز اسپری نکنید، در عوض از پارچه یا دستمال تمیز کننده لنز استفاده کنید. هنگامی که آن را خوب تمیز کردید، دستمال دوم را برداشته و لنزها را از دو طرف خوب خشک کنید.

اسپری تمیز کننده لنز دوربین

 مرحله چهارم: از پارچه یا دستمال استفاده کنید

هنگام استفاده از مایع پاک کننده لنز دوربین، مطمئن شوید که آن را با پارچه لنز میکروفیبر یا دستمال های مخصوص تمیز کردن لنز پاک کنید. از دستمال های معمولی استفاده نکنید؛ زیرا می توانند لنز های شما را خراش دهند.

تمیز کردن درپوش لنز نیز بسیار مهم است؛ تا ذرات موجود در آن هنگام اتصال درپوش روی لنز قرار نگیرد. فرایند تمیز کردن فیلتر لنز نیز مانند مراحل فوق می باشد.

پارچه پاک کننده میکرو فیبر

کار های که برای تمیز کردن لنزها دوربین خود هرگز نباید انجام دهید:

برای جلوگیری از ایجاد لکه های چربی، لنز ها را با انگشتان خود لمس نکنید.

لنزها را با لباس شخصی یا پارچه های نامناسب که ممکن است به لنز آسیب برساند، تمیز نکنید.

هرگز از نفس خود برای مرطوب و تمیز کردن لنز استفاده نکنید، زیرا ممکن است به لنز نفوذ کند و باعث ایجاد قارچ شود.

فراموش نکنید که از درپوش لنز برای محافظت بیشتر از آن در برابر گرد و غبار و باران استفاده کنید.

لنزها را روی سطوح پر از خاک، گرد و غبار، شن، برف یا آب قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: بهترین لنز های کانن برای عکاسی پرتره در سال 2021 

 

 نتیجه

اکنون شما می دانید که چگونه لنز دوربین خود را تمیز کنید. پیچیده نبود، درسته؟ شما فقط باید کمی وقت بگذارید و کمی مراقب باشید. به یاد داشته باشید که دوربین ها قدیمی می شوند، در عرض چند سال منسوخ می شوند، اما یک لنز خوب می تواند برای شما سال های طولانی عمر کند. ارزش اقتصادی لنز به ندرت دست کم گرفته می شود. اگر از آن به درستی مراقبت کنید، مدت بیشتر برای شما کار می کند.

نظر بذارید