نکات مهمی که هنگام شروع عکاسی دیجیتال باید بدانید

مقاله زیر درباره نکات مهمی است که هیچ کس هنگام شروع عکاسی دیجیتال به شما نمی گوید. این نکات یا ترفندهایی برای عکاسی نیست بلکه حقایق مهمی است که باید به عنوان یک مبتدی بدانید. شروع عکاسی هیجان انگیز است اما همیشه آسان نیست.  به خصوص در دنیای امروز که رسانه های اجتماعی به وجود آمده اند.  مقایسه تصاویر مبتدی شما با تصاویر اینستاگرام یا عکاسان حرفه ای می تواند دلسرد کننده باشد، اما بخاطر داشته باشید، همه در مقطعی مبتدی بودند!  مهم است که هنگام شروع انتظارات زیادی را برای خود تعیین نکنید و واقعاً  دانستن این 6 واقعیت به شما کمک می کند فشار مبتدی را تسکین دهید.

 

خرید دوربین DSLR پایان را ه نیست

دوربین های DSLR به شما کمک نمی کند، عکاس بهتری باشید. تنها زمانی که می دانید چگونه با یک DSLR به درستی کار کنید، می توانید عکس های مناسبی بگیرید. همه به دوربین DSLR نیاز ندارند؛ دوربین های بسیار خوبی غیر از DSLR در بازار وجود دارند که تصاویر بسیار خوبی می گیرند. شما هنگام شروع عکاسی دیجیتال باید اصول را یاد بگیر نیاز ندارید که حتماً دوربین های حرفه ای و گران قیمت خریداری کنید، می توانید با خرید دوربین های ارزان تر و سبک تر، به تمرین عکاسی بپردازید.

عکاس مبتدی

یادگیری عکاسی آسان نیست

زدن دکمه دوربین عملی بسیار ساده است؛ اما اگر واقعاً می خواهید عکاسی را یاد بگیرید، باید خود را برای قدم زدن در یک مسیر طولانی آماده کنید که پیچیدگی های خاص خود را دارد. اگر وارد این دنیا شوید، مجبور خواهید شد بسیاری از مفاهیم  و تکنیک ها ی عکاسی را یاد بگیرید که ممکن است در ابتدا برای شما دشوار باشد، اما با صرف زمان و تلاش می توانید آن ها را یاد بگیرید فقط کمی صبور باشید و ناامید نشوید.

 

رسیدن به نتایج خوب به زمان نیاز دارد

دوربین ابزاری است که شما باید با آن ساعت های زیادی را  برای یادگیری و تمرین سپری کنید، تا بتوانید تنظیمات و نحو کار کردن با آن را فرا بگیرید. یک مقایسه خوب این است که هرکسی پس از گرفتن گواهینامه می تواند پشت رول بنشیند؛ اما تنها با تمرین و تجربه زیاد می تواند به یک راننده حرفه ای تبدیل شود.

به طور خلاصه، برای دستیابی به عکس هایی زیبا و خارق العاده، به درجه خاصی از تجربه نیاز است. ابتدا باید اصول و مفاهیم عکاسی را یاد بگیرید و به آن ها مسلط شوید، سپس زیاد تمرین کنید و سعی کنید که همه چیز را با یک دید متفات نگاه کنید. این ها کافی نیست، تسلط بر دوربین زمانبر است.

 نکات مهم هنگام شروع عکاسی دیجیتال

عکاسی یک سرگرمی ارزان نیست

ممکن فکرکنید شروع عکاسی دیجیتال فقط شامل خرید دوربین و یکسری تجهیزات اساسی است و تمام اما نه، اگر واقعاً می خواهید وارد این رشته شوید، چکش را برای شکستن قلک آماده کنید. در اصل تجهیزات اساسی کافی است اما برای شروع، خیلی زود متوجه خواهید شد که به چیزهای بیشتری احتیاج پیدا دارد، به خصوص اگر قصد داشته باشید که در یکی از ژانر های عکاسی به صورت حرفه ای فعالیت کنید؛ مانند: عکاسی از طبیعت، عکاسی ماکرو یا عکاسی پرتره و …

لنزها، سه پایه، فلش، فیلترها و … همیشه وسایل جدید و کاربردی برای افزودن به تجهیزات ما وجود دارد و به طور کلی، تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی دقیقاً ارزان نیستند. و سازنده های تجهیزات عکاسی مدل های پیشرفته تری تولید خواهند کر که احتمالاً شما وسوسه به خرید آن ها خواهید شد.

 

شما باید یاد بگیرید که عکس ها را پردازش کنید

عکاسی فرایندی فراتر از گرفتن عکس است. گرفتن عکس کافی نیست، سپس باید کار بعدی را با آن ها انجام دهید تا به نتیجه نهایی برسید، کاری که وقتی در دانش عکاسی پیشرفت کنیم اهمیت بیشتری پیدا می کند و آن ویرایش عکس هایی است که ثبت کرده اید، پس سعی کنید کار کردن با ابزار ویرایش را یاد بگیرید. البته توجه کنید که بهتر است عکس هایتان را خیلی تغییر ندهید تا از حالت طبیعی خارج شوند، بلکه با ویرایش موارد جزئی مانند نور و کنتراست و … تصاویر زیبا و با کیفیت بسازید. برای این کار باید عکس هایی با فرمت RAW بگیرید و با این کار مطمئناً از طریق یک برنامه ویرایش عکس، می توانید عکس ها را پردازش کنید؛ البته عکسبرداری با فرمت RAW اجباری نیست اما بسیار توصیه می شود، هم برای دستیابی به بالاترین کیفیت و هم برای یادگیری.

عکس ها نیاز به ویرایش دارند

 خطر خودآموزی

خودآموز بودن خوب است، اما یادگیری به صورت خودآموز آسان نیست؛ خیلی بیشتر زمان می برد و ممکن است مواردی در این حین پیش آید که شما را سردرگم کند و باعث شود از مسیر اصلی دور شوید.

برای آزمون و خطای کمتر، گذراندن یک دوره توصیه می شود. البته دقت کنید که هر دوره ای توصیه نمی شود و بهتر است با تحقیق در مورد دوره هایی که در این زمینه وجود دارد، یک دوره ی عملی و کارآمد را انتخاب کنید. نکته ای که لازم است اینجا متذکر شویم این است که گذراندن یک دوره به تنهایی باعث پیشرفت شما نمی شود، شما باید با تمرین و تکرار آموزش های دوره ی سپری شده، در این حرفه مهارت کسب کنید.

 

حرف آخر

به طور خلاصه، همانطور که قبلاً به شما گفته ایم، عکاسی یک زمینه هیجان انگیز است که شما همیشه در آن یاد می گیرید.  هزاران جنبه برای توسعه وجود دارد و غیرممکن است که بگوییم فرد قبلاً همه چیز را در مورد عکاسی آموخته است، و دیگر نیازی به یادگیری ندارد. علاوه بر این، همیشه نوعی سبک یا گرایش وجود دارد که مد می شود یا نوعی ترفند متفاوت برای بدست آوردن عکس های زیبا و شفگت انگیز؛ پس حرفه عکاسی محدودیتی ندارد و به ما اجازه می دهد همیشه در تکامل باشیم و چیزهای جدید را یاد بگیریم و تمرین کنیم.

ما به شما اطمینان می دهیم که اگر شروع کنید و ثابت بمانید، نتایجی عالی به دست می آورید، اما بهتر است که به شما در مورد آنچه که هنگام شروع عکاسی دیجیتال در انتظار شما است هشدار داده شود. مهم تر از همه، به یاد داشته باشید که عکاسی یک فرایند یادگیری مداوم است که نیاز به تلاش و تمرین دارد؛ اما بله، ما به شما اطمینان می دهیم که ارزش آن را دارد. امیدواریم این مقاله از عکسیران دید درستی به شما داده باشد.

نظر بذارید